Carita Pondok Dadan Sutisna
Bulan beuki pias di awang-awang.
Ukur dibaturan ku tilu béntang anu tingkariceup. Geus teu kadéngé deui gebyurna
lambak. Geus teu kaciri deui runggunukna pilemburan jeung ngamparna pasawahan.
Bieu, pabuburit, kapal geus miang ninggalkeun palabuan. Ninggalkeun salaksa
katineung di ditu, di bali geusan ngajadi.
Nya danget ieu pisan, lembur téh
kari waasna. Sampalan pangangonan, pasir eurih pamikatan, jalan satapak ka
mumunggang, boa moal kasampeur deui. Enya, biheung bisa balik ka lemah karuhun,
tur geus dikayidkeun pamohalan balik deui.
Asa cikénéh, tur asa detik bieu
pisan, kuring nénjo marakbakna kembang samoja di pipireun imah. Tangkal samoja
gigireun kuburan bapa, anu ku ema mah dipiara pisan. Malah saméméh ema
ninggalkeun, nyusul bapa ka kalanggengan, ukur hiji anu diamanatkeun téh;
pangmiarakeun tangkal samoja. Ayeuna, amanat ema téh kamomorékeun, lantaran
kuring kaburu indit. Teuing saha nu bakal neruskeun miara éta tangkal samoja.
Indit téh éstuning taya kereteg
ti méméhna. Teu boga niat ti anggalna. Malah henteu kungsi ngimpi-ngimpi acan.
Isuk-isuk, basa kuring rék nyawang meletékna panonpoé nu baris maturan hirup
kabeurangnakeun, Pa Érté ngaronghéap. Datangna teuing ti lebah mana, da
ujug-ujug ngajanteng hareupeun. Katémbongna mani geus saged, beberengkes,
bangun rék indit-inditan.
“Hayu atuh!” pokna.
“Hayu? Ka mana?” kuring kerung.
“Har, apan kamari geus
dibadamian. Urang téh rék nyaba ka jauhna, ka alas peuntas. Urang nyiar
kasenangan di ditu!”
“Asa kakara ngadéngé kuring mah?”
“Aéh-aéh, apan geus dibéjaan ti
tangéhna ogé. Urang téh rék nyaba ka ditu. Matak harita bapa omat-omatan, sing
loba ngumpulkeun bekel. Sing bisa ngajeuhjeuhkeun pakeun sarta ulah natambuh
waktu. Bekel ieuh, kudu mawa bekel!”
“Kumaha atuh, da kuring mah teu
boga nanaon?”
“Keun baé, kitu wéh. Buru-buru,
bisi katinggaleun ku kapal!”
“Saha baé nu milu téh?”
“Loba. Geus taruluy batur mah!”
Mani asa rurusuhan indit téh.
Asana mah, henteu mandi-mandi acan. Da éta, Pa Érté mani ngabebereg, henteu
méré pisan témpo. Kuring nepi ka poho, henteu ngonci heula imah, henteu maraban
domba, atawa nitipkeun pakaya jeung tangkal samoja ka nu aya di lembur.
“Keun baé da engké ogé aya nu
ngurus!” cék Pa Érté sajeroning leumpang.
Nepi ka palabuan, enya baé geus
ngagimbung loba jelema. Rombongan ti lembur kuring, misah di beulah wétan. Pa
Kuwu, Pa Olot, Pa Lebé, Ulis Odang, Hansip Oding, Bah Wirya, katémbong keur
ngabaredega. Panonna neuteup ka tengah jaladri. Bangun nu keur nyawang
pikahareupeun.
Kapal anu rék mawa kuring –
teuing ka mana, da Pa Érté can kungsi ngécéskeun – geus ngajugrug di basisir.
Kapal anu nya badag nya jangkung, asa can kungsi manggih tandinganana.
“Geus kumpul saréréa?” cék Pa
Lebé.
“Parantos sigana mah,” Pa Kuwu nu
ngawalon téh.
“Hayu atuh urang indit ayeuna!”
Kabéh asup kana kapal. Dipingpin
ku Pa Lebé. Tapi anéh, ari barudakna mah henteu sina milu. Kalah ka diantep
ngajanteng di sisi basisir. Katémbongna, maranéhna bangun sedih naker. Loba nu
carinakdak. Malah kadéngé lapat-lapat, aya nu ngahariring lagu Pileuleuyan.
Euleuh, geuning aya nu maca tahlil sagala rupa.
Basa hatong kapal disada, asa aya
nu ngajedud dina jajantung. Nya di basisir ieu pisan, saniskara katineung baris
diteundeun, biheung kasampeur deui.
Nepi ka ayeuna, sajeroning
nangtung dina dék kapal, kuring bingung kénéh. Rék ka mana ieu téh? Saenyana,
éta pananya bisa ditepikeun ka Pa Érté, atawa ka saha baé. Ngan can aya waktu
nu rinéh. Sabab kabéh ogé, keur anteng narangtung bari nyawang cai laut nu
ririakan kasorot bulan nu beuki pias.
Nu ngajanteng di dék kapal téh,
nu keur ngalamun kawas kuring, jumlahna teuing sabaraha urang. Ngajajar heuleut
saméter. Kawas nu dikomando, leungeun maranéhna nangkeup harigu. Sorot panon ka
jauhna, teu ngiceup-ngiceup.
Moal boa, ieu kapal keur nyuruwuk
meulah jaladri. Gancangna teuing sakumaha, geus teu karasa.
Pa Érté ngajanteng pisan gigireun
kuring. Teuing iraha jolna, da tadi mah anu ngajanteng lebah dinya téh Pa Olot.
Asa manggih kasempetan pikeun nepikeun kapanasaran, Pa Érte gancang ditoél.
“Pa, rék kamana urang téh?”
“Engké ogé apal sorangan!”
walonna bari henteu ngarérét-rérét acan.
Ngadéngé jawaban kitu mah, angger
baé lebeng. Poékeun. Nya kapaksa baé, keur saheulaanan mah, dijawab ku
sorangan. Dumasar kana sawatara kajadian harénghéng di lembur.
Bisa jadi, pangna Pa Lebé
saparakanca ngajak miang téh, lantaran kaayaan lembur geus henteu pikabetaheun
deui. Paceklik nu panjang. Kurang dahareun. Pagebug. Loba kasakit. Taneuh nu
angar. Matak rungsing jeung henteu tingtrim. Enya ari nineungna mah, napel
kénéh dina angen-angen. Tapi naon anu karasa ku kuring, moal bina jeung
maranéhna. Miang ti lembur pikeun nyingkahan rereged. Ngan anu matak héran téh,
boh Pa Lebé, boh nu séjénna, kawas nu mentingkeun sorangan. Naha ari anak
pamajikan henteu dibawa, diculjeunkeun kitu baé? Saha nu ngurusna?
Kituna mah, aya alesan maranéhna
indit ninggalkeun lembur ogé. Alesan anu ku kuring karasa jeung karampa. Méh
kabéh anu ayeuna keur nangtung dina dék kapal, papada boga bangbaluh hirup.
Ninggalkeun pasualan di ditu, di lembur. Pasualan anu nepi ka maranéhna miang
ogé, biheung geus réngsé.
Kuring leumpang lalaunan.
Mapay-mapay jajaran jelema-jelema anu keur narangtung nyawang jaladri. Kuring
neuteup Pa Érté. Dina panon Pa Érté katara aya nu ngembeng. Boa manéhna keur
ingeteun ka pamajikanana, da basa ditinggalkeun téh keur meujeuhna bureuyeung.
Atawa inget ka anak anu keur meujeuhna kembang buruan. Kuring apal pisan, hirup
Pa Érté ti baheula ogé henteu manggih kamarasan. Imahna nu nenggang di tungtung
lembur, nu geus déngdék ka kénca alatan dihakan umur. Cék béja, ti barang rumah
tangga Pa Érté hayang ngoméan éta imah téh. Keun bae panggung ogé, weweg-weweg
atuh. Tapi tepi ka ayeuna ogé angger baé. Henteu robah, henteu kaganti
golodog-golodogna acan. Kalah ka pamajikanana ririwit. Mindeng gering jeung
kurang kasabaran, pédah hirup Pa Érté taya menyatna.
“Hésé geuning hayang ngawangun
imah téh, Jang!” cék Pa Érté harita, hareupeun Pa Lebé.
“Cék kuring mah, jieun heula
tihangna anu weweg!” walon Pa Lebé.
Enya, kawasna mah, pangna panon
Pa Érté nepi ka ngembeng ogé alatan inget ka dinya. Inget ka imah anu henteu
kungsi kaoméan.
Kuring ngaléngkah deui. Bagean Pa
Olot ayeuna mah anu diteuteup téh. Sarua, sarua pisan, dina panonna aya nu
ngembeng. Malah leuwih ngembeng ti panon Pa Érté. Naha Pa Olot téh inget ka
budakna anu minculak ti batur? Enya, Pa Olot téh geus masagi dina dunya barana
mah. Ngan sapopoéna teu weléh ngungun alum. Komo saprak Si Unéd mangkat rumaja
mah. Si Unéd anu kakocapkeun sakola ka kota, mindeng nyieun masalah anu matak
wirang Pa Olot. Komo apan, Pa Olot téh jadi jelema anu dipikolot, picontoeun
urang lembur. Kari-kari ayeuna dikotoran ku kalakuan anak. Enya. Si Unéd anu
sok mabok. Si Unéd anu – cék Pa Olot – jauh tina agama. Si Unéd anu kungsi
ngagadabah Nyi Imas.
“Aing téh henteu bisa mingpin
kulawarga. Henteu bisa ngalelempang paripolah anak!” kadéngé Pa Olot
gegerendengan. Nyaritana bangun hanjelu naker. Kawas bijil tina haté nu
pangjerona.
Kuring ngaléngkah deui. Pa Kuwu
ayeuna mah anu diteuteup téh. Sarua, sarua pisan, dina panonna aya nu ngembeng.
Malah katémbong geus aya nu ngalémbéréh. Nyarakclakan. Murag kana dék kapal. Naon
anu dipaké sedih ku Pa Kuwu? Asana téh taya cawadeunana. Tur kuring henteu
kungsi nyaksian Pa Kuwu meunang bangbaluh. Salila mingpin désa, asa taya codéka
nanaon. Malah kapaké pisan. Enya, ari kabeungharanana mah misah ti batur.
Imahna ngajengléng. Kakocapkeun bulan hareup mah rék meuli mobil. Pakayana nu
lubak-libuk, cék manéhna sorangan, lain hasil idek-liher di balé-désa. Tapi
meunang meres késang, ladang dug hulu pet nyawa. Kari-kari ayeuna, Pa Kuwu ogé
milu indit jeung Pa Lebé. Naha henteu lebar ninggalkeun pakaya, ninggalkeun
pamajikan bahénol, ninggalkeun kasugemaan hirup?
Naon anu keur diimpleng ku Pa
Kuwu, henteu kabaca saeutik ogé. Tapi sanggeus sakitu lilana didagoan, Pa Kuwu
méré jawaban. Kawas nu surti, kuring téh hayang nanya kitu.
“Di dinya moal apal, naon anu
keur jadi kabingung. Sabenerna, ku di dinya ogé bisa dijawab. Bisa
dirarasakeun. Naon anu ku di dinya dipaké handeueul satutas ninggalkeun
lembur?” pokna.
“Kuring mah henteu boga nanaon,
Pa Kuwu. Imah geus rék runtuh, sawah jeung tegal teu boga. Ukur hiji anu dipaké
hanjelu téh, kuring geus ngamomorékeun amanat Ema, miara tangkal samoja!”
“Lain, aya kénéh sajaba ti éta,”
“Naon?” kuring dangah, neuteup Pa
Kuwu nu paromanna angger, teu riuk-riuk, teu némbongkeun robahna semu.
“Pikiran baé ku sorangan!”
Lebeng. Henteu kapikir.
Bagéan Pa Lebé anu diteuteup téh.
Sarua, sarua pisan, dina panonna aya nu ngembeng. Malah lain ngembeng deui,
nyurulung mapay pipi, mapay beuheung, parat nepi kana sukuna.
Pa Lebé, kuring apal pisan.
Lalaki anu sapopoéna teu weléh basajan. Imahna lebakeun tajug, ukur kahalangan
tangkal jambu. Pa Lebé anu tara leupas ti kopéah jeung – sakanyaho – tara
ninggalkeun istigpar. Nilik kahirupanana mah, Pa Lebé henteu kasebut bisa
usaha. Malah tepi ka kiwari, hirupna angger nyorangan. Pamajikanana maot,
sapuluh taun katukang. Ti harita, kawas henteu boga deui niat rarabi. Sapopoéna
idek-liher di tajug. Mapagahan barudak nu hayang diajar ngaji.
Padahal, naon anu dipaké sedih
pikeun Pa Lebé mah. Miangna ti lembur, asana mah henteu ninggalkeun
kabeubeurat. Atawa melang ku tajug, bisi euweuh nu ngurus. Bisa jadi, ngan
éta-étana anu dipaké hariwang ku Pa Lebé mah. Inggis taya nu bisa neruskeun
tapak-lacakna.
Henteu kaburu bisa ngawangkong.
Sabab lir dikomando deui, anu ngajaranteng dina dék kapal téh arasup ka jero.
Tinggal kuring ngajanteng sorangan. Satadina mah rék nuturkeun, ngan asa betah
kénéh. Sabab bulan anteng maturan peuting, najan sorotna beuki pias. Cai laut
angger ririakan. Kapal terus ngabiur, ngabiur teuing ka mana.
***
Transmigrasi. Pindah ka alas peuntas. Néangan hirup jeung
huripna. Di ditu, di tempat nu ayeuna rék dijugjug. Ukur éta anu aya dina
ingetan kuring mah. Sabab rék ka mana deui, ari lain transmigrasi mah. Kawasna
Pa Lebé saparakanca kapincut ku dongéng Mang Satibi baréto. Puluhan taun ka
tukang, Mang Satibi kungsi indit ninggalkeun lembur. Anu séjénna mah, harita,
kalah ka tingbirigidig diajak nyorang sagara téh. Ngan Mang Satibi anu beunang disebut nékad. Inditna kadua
pamajikan. Henteu mawa bekel nanaon. Heuleut lima taun ti harita, Mang Satibi
nganjang deui ka lembur. Terus ngadongéng, kumaha senangna di alas peuntas. Cék
dongéng Mang Satibi, di ditu téh manéhna geus bisa nyieun gedong, meuli motor,
meuli sawah jeung tanah. Padahal pagawéan sapopoéna mah henteu hésé, ukur
ngurus kebon sawit.
Pasti. Pa Lebé saparakanca,
kaasup kuring, rék transmigrasi. Rék ngarobah hirup di ditu, di alas peuntas.
Eukeur mah kaayaan di lembur geus teu pikabetaheun, katurug-turug kawasna mah
ingeteun kana dongéng Mang Satibi téa.
Ngan anéhna, nu aya dina kapal,
bet henteu nyaritakeun kaayaan di ditu, di tempat nu rék dituju. Kalah ka
patingharuleng bangun ngadadak manggih kabingung. Malah aya ti antarana anu
nepi ka luh-lah, kawas peunggas harepan. Ilaharna mah, lamun rék nyanghareupan
kabagjaan – sebut baé kahirupan di alas peuntas téh kabagjaan – lain ngeluk
tungkul siga nu bingung. Malah sakuduna béar marahmay. Taya salahna sapanjang
jalan gogonjakan, seuseurian, patingcakakak sangeunahna.
Enya, kaayaan di jero kapal téh
kalah matak sareukseuk. Di ditu, di dieu, pinuh ku nu ngadon ngalamun. Taya nu
katangén ngobrol ngalér-ngidul. Taya nu katémbong melenyun udud. Maranéhna
kawas nu jongjon jeung dirina séwang-séwangan.
Kapal téh terus nyemprung meulah
jaladri. Geus henteu kadéngé sorana, awahing ku tarik. Ngan anéhna, geus
mangbulan-bulan, henteu nepi baé ka nu dituju. Kalah ka pengeusi kapal lir nu
beuki tagiwur. Beuki anteng ngalamun. Beuki jongjon jeung dirina
séwang-séwangan.
“Rék iraha nepina ieu téh?”
kuring nanya ka Pa Olot. Tapi ditanya ngadon ngeluk, bari kapireng sorana
inghak-inghakan.
“Ku naon Pa Olot?”
Henteu ngajawab.
Nyampeurkeun Pa Érté, sarua
henteu ngawalon. Komo ari Pa Kuwu mah. Hansip Oding, Ulis Odang, Bah Wirya,
sarua ngabaretem.
Kapal angger nyemprung, teuing
rék iraha eureunna.
Pangeusina geus loba nu
inghak-inghakan. Malah terus careurik patarik-tarik. Ngaguruh sapangeusi kapal.
Kuring bingung pipetaeun, naha kudu milu ceurik? Tapi kapal angger nyemprung.
Angger teu soraan. Kuring kukurilingan, ka rohang nahkoda. Tapi taya sasaha.
Kapal maju ku sorangan. Kawasna, nahkodana ogé keur milu ceurik.
Teuing meunang sabaraha bulan,
maranéhna ceurik téh. Lila-lila, tina ceurik téh, jadi patinggorowok
patarik-tarik. Kaasup Pa Érté, Pa Lebé, Pa Kuwu, jeung nu séjénna.
“Hayang balik deui. Gancang balik
deui!” pokna.
Tapi kapal henteu eureun.
Jajauheun nepi malik arahna. Asa ketir nénjo kitu mah. Kaasup kuring bet hayang
balik deui. Sabab asa aya nu tinggaleun di lembur téh. Enya, asa aya nu
tinggaleun.
“Moal, karah kumaha ogé, anjeun
moal bisa balik deui!” aya sora ti gigireun, basa kuring keur nangtung ngumbar
katineung dina dék kapal. Sora anu agem. Tur kuring kakara ngadéngé sora sakitu
agemna. Basa dilieuk, aya nu maké baju sarwa bodas ngajanteng.
“Saha anjeun?”
“Pangeusi ieu kapal!”
“Enya, tapi naha bet nyampeurkeun
kuring?”
“Pédah wé, katémbongna siga nu
bingung!”
“Naha anjeun henteu milu ceurik?”
“Naon nu perlu diceungceurikan?”
“Itu geuning batur mah …”
“Enya, maranéhna ceurik hayang
balik deui ka lembur. Sadetik wé cenah. Aya nu tinggaleun di ditu!”
“Kabéh aya nu tinggaleun?”
“Enya!”
“Kaasup kuring?”
“Bisa jadi!”
“Ké, ari ieu kapal téh rék
kamana? Geuning henteu nepi baé?”
“Engké ogé bakal nyaho!” pokna
bari terus ngaléos.
Kuring ukur bati ngahulengna. Asa
teu kaharti. Nu gogorowokan beuki tarik. Sora Pa Kuwu mani pangtarikna.
“Hayang balik deui!” cenah. Enya,
dipikir-pikir mah, kuring ogé asa aya nu tinggaleun. Pamustunganana mah
sapamadegan jeung maranéhna : hayang balik deui.
Tapi kapal terus nyemprung. Teu beunang
dieureunkeun. Kalah cimatana pangeusina terus maruragan. Ngamalir dina dék-dék
kapal. Terus ngeyembeng. Beuki loba. Beuki pinuh. Pamustunganana kapal déngdék
pinuh ku cimata. Terus déngdék. Pangeusina patingkocéak. Kuring hareugeueun.
Kapal beuki tilelep. Saméméh karem, kuring bisa kénéh neuteup bulan nu beuki
pias …
Saung Pangreureuhan, 2000
Tidak ada komentar:
Posting Komentar