Carita Pondok DADAN SUTISNA
(DIAH datang ka kontrakan basa
kuring keur ngahurungkeun komputer. Kagok, manéhna terus dititah saré.)
Matak gogodeg nénjo beubeunangan
Collen Sire. Beuki engeuh, pangaweruh téh tangéh kénéh ka bisa mapakan manéhna.
Animasi nu cenah meunang ngadekul
sabulan campleng téh teu burung ngabetot imajinasi. Lebah ngimpleng sétting,
katémbong Collen beunghar ku reférensi. Pangpangna dina ngagambarkeun kaayaan
dunya abad ka-14, najan bisa jadi henteu persis kitu.
Éndingna deuih nu matak ngangres
téh. Haté lir nu digenyot, asa dibawa ka alam mana boa. Basa Nyi Putri
newekkeun patrem kana angenna, gambar nu dicokot téh tina cangkéng nepi kana
suku nu ditilaman ku jukut garing. Getih patingkareclak maseuhan lemah. Ti
dinya gambar zoom out, Nyi Putri ngarumpuyuk. Beuki jauh, katémbong amparan
bugang nu patulayah. Beuki jauh, layung hurung ngarérab langit, tuluy fade-out
kana warna hideung.
Cursor mouse ngajorélat kana
tombol exit. Teu kungsi sadetik, nu katémbong dina layar monitor ukur
wallpaper. Diteuteup sajongjongan mah. Dina layar monitor asa ngalangkang kénéh
animasi beunang Si Collen.
(Diah ngulisik, ngarérét. Panonna
ceuleuyeu. “Kumaha atuh, Kang?”)
Mimiti wanoh jeung Collen téh
basa milu aub dina panglawungan website were-here, salah sahiji situs di
internét nu sok dipaké adurényom ku programmer di sakuliah dunya. Collen Sire,
cenah mah urang Éropah nu matuh di Amérika, weruh pisan kana seluk-beluk
program komputer, pangpangna ngeunaan téknologi animasi tilu diménsi. Basa dikiriman
é-mail, diajak wawanohan, manéhna gasik ngajawab, malah ngajak chatting sagala
rupa. Nya ti dinya mimiti ngobrol ngalér-ngidul téh.
(Diah cengkat. Baeud.)
Nu matak kayungyun, najan
sapopoéna ngagugulung script program nu sagemblengna maké kodeu logika, Collen
ngahargaan pisan kana titinggal para karuhun. Cenah karesepna téh ngoléksi
barang-barang kuno, atawa naon baé titinggal mangsa bihari.
“Biheung aya urang mun euweuh
karuhun. Nu ngalalanyah téknologi gé apan karuhun urang,” pokna, hiji mangsa.
“Titinggal karuhun téh surahaneun urang. Di nagara kuring mah, nalungtik
paradaban bihari téh jadi proyék nomer hiji.” cenah, bari barabat manéhna
nyebutan panalungtikan nu keur dihanca ku pamaréntah jeung para ahli di
nagarana. Enya, da manéh mah cicing di nagara beunghar, cék haté. Tong boroning
keur kapentingan bangsana sorangan, dalah nyieun website all-languages, nu bisa
narjamahkeun sakur basa di sakuliah dunya gé apan dikeureuyeuh. Tangtu modalna
henteu saeutik.
Collen terus nanyakeun kaayaan di
Ttatar Sunda. Sajarahna, jelemana, nepi ka mojang-mojangna. Geus nyahoeun
sabagian mah, pangpangna tina katerangan nu dimuat dina énsiklopédi digital
kayaning britannica, encharta, atawa
ancient world nu husus ngamuat sajarah purba.
Manéhna nanyakeun, naon baé titinggal
paradaban bihari di Tatar Sunda téh? Ku kuring dijawab, sajarah Tatar Sunda
dialamatan ku kapanggihna sawatara naskah kuno. Sawaréh geus ditalungtik ku
para ahli filologi, tapi nu can kacabak gé réa kénéh.
“Téknologi bisa mantuan keur
ngaguarna…” pokna, ngahatéan. “Kuring ngama’lum, di nagara anjeun mah
panalungtikan masih kénéh maké padika nu konvénsional. Mun di nagara kuring
mah, naskah kuno nu ngahunyud téh tangtu moal diantep kitu waé…”
(Diah neuteup. Biwirna ngawed.
“Kumaha atuh, Kang?”)
“Sanés diantep, tapi
dikeureuyeuh…”
“Tapi nembé ngalibetkeun filolog
wungkul, sanés? Saha deui nu titén kana éta naskah salian ti filolog? Teras,
naskah nu tos ditarjamahkeun téh dikumahakeun? Naha mung janten dokuméntasi
sajarah, ditalungtik leuwih teleb, atanapi dikumaha?”
(Diah neuteup kénéh. Leungeunna
ngebugan bantal.)
“Rupina teu acan dugi kana waktos
baé…”
Collen bangun nu panasaran, malah
hayang nyaho siga kumaha naskah Sunda kuno téh. Ku kuring dikiriman vérsi
digitalna, kaasup nu geus ditarjamahkeun. Manéhna bangun kataji ku sempalan
Pasunda-Bubat, da terus tetelepék, malah ménta tulisan-tulisan nu patali jeung
éta.
Teu nitah teu sing, basa manéhna
nyieun rékonstruksi Perang Bubat téh. Tapi teu burung olohok nénjo hasilna.
(Diah ngageuri. “Opat sasih,
Kang…!”)
Internét disambungkeun deui,
gasik muka Program Messenger. Collen geus online.
“Well done… saé pisan!” cékéng
téh sanggeus mencétan keyboard.
“Nuhun!” mani gancang dijawab.
“Nganggo program tridi nu mana?”
“Ngadamel sorangan programna, teu
aya icalan. Diical mah sok seueur nu ngabajak…” dina tungtungna titik maké
smile, gambar sirah budak keur seuri. “Pilem-pilem animasi beunang urang
Amérika, programna seuseuseurna mah ngadadak nyieun. Nu mawi hésé diturutanana.
Urang Amérika langkung punjul dina ngawasa program komputer, margi aranjeunna
mah gaduh kakeyeng sangkan hasil gawéna teu wawayagon. Bill Gates, enya gé
pausahanana sok pada nyebut monopolis, tapi titén kana poténsi manusa di
sakuliah dunya. Nu didamel di microsoft téh barudak jenieus ti unggal nagara.
Rupina ti nagara Sadérék gé aya…”
“Donlod-na langkung ti sajam
geuning, horéng file-na ageung pisan,” ngahaja méngkolkeun obrolan.
“Kantenan. Nu dikintunkeun
nganggo résolusi pangluhurna, ngarah gambarna langkung écés. Sanés, éta téh
leres kajantenan?”
(Diah beuki ngageuri. Kamar
kontrakan geus simpé. “Iraha atuh, Kang?”)
“Leres henteuna mah teu terang.
Mung di tatar Sunda mah tos sabiwir hiji. Pasunda-Bubat, sok disebat Perang
Bubat…”
“Nanging sigana panalungtikan éta
kajadian teu acan asak, maksad téh… teu acan dugi ka ngahasilkeun kacindekan
émpiris. Naskah nu dikintunkeun ku anjeun, nu jadi bahan rujukan kajadianana
Perang Bubat, teu acan masihan gambaran kajadian nu sanyatana. Sanés hartina
urang ulah percaya kana éta naskah, nanging saéstuna naon nu ditulis ku jalma
bihari téh guareun urang ayeuna, kaasup kajadianana Perang Bubat.”
“Maksadna?”
“Kuring ngadamel animasi Perang
Bubat, sangkan anjeun mikir…”
“Sangkan mikir nyieun pilem
Perang Bubat? Nurutan di nagara anjeun nu saban kajadian teu weléh
dipilemkeun?”
“Sanés kitu. Tapi sabada ningal
animasi beunang kuring, meureun anjeun boga pamanggih séjén, salian ti nyebut
well done téh. Kahayang kuring, anjeun ngiritik bébéakan…”
“Naon nu kedah dikiritikna. Di
nagara anjeun sagala reférensi nu aya di dunya geus nyampak. Lebah nyieun
karakter urang Sunda bihari, beungeutna, pakéanana, leumpangna, cék kuring mah
geus siga. Kuring yakin anjeun lain saukur maca naskah ngeunaan Perang Bubat,
tapi néangan bahan séjénna…”
“Mun kuring nyarita yén kuring
teu percaya kana kajadian Perang Bubat?”
“Hartina anjeun teu percaya kana
sajarah, kana titinggal paradaban bihari.”
“Naon nu ku anjeun bisa
ditémbongkeun keur ngayakinkeun kuring?”
“Apan geus dikirim naskahna!”
“Can cukup. Naskah mah cékéng gé
guareun kénéh. Pararaton jeung Carita Parahyangan, ditulis ampir dua abad
sabada kajadian Perang Bubat. Hartina meunang dua abad mah sempalan Perang
Bubat téh ukur jadi gunem catur jalma-jalma mangsa harita. Sakitu gé aya nu
leukeun kénéh mindahkeun kana tulisan. Kuring ngahaja mangnyieunkeun
rékonstruksina, ngarah dina haté anjeun timbul sababaraha pertanyaan, nu jadi
pangjurung anjeun atawa saha baé keur nalungtik éta kajadian leuwih teleb.”
“Naon nu kudu ditalungtikna?
Téknologi komputer can bisa ari ngadatangkeun deui kajadian mangsa bihari mah.
Sok ku anjeun jieun script-na, sangkan waktu bisa mundur tur urang nyaho kana
kajadian nu saenyana.”
Mun keur adu-hareupan mah, sigana
manéhna téh nyakakak. Dina layar monitor katémbong gambar sirah budak keur ngagakgak.
(Diah ngaléndé. Paromanna alum.
Milu nyekelan mouse. “Mun ningal kasur nu itu, abdi mah sok émut ka lalakon
bihari…”)
“Lain ka dinya maksudna.
Paradaban bihari téh diguarna henteu cukup ku macaan naskah. Upamana, anjeun
tangtu nyaho yén aya bangsa-bangsa nu diancurkeun, terus sempalanana dicatet
dina kitab suci. Dina al-Qur’an disabit, Kaum Luth di Kota Sodom diancurkeun
lantaran pangeusina méngpar tina ajaran agama. Éta katerangan jadi pamiangan
para ahli keur ngayakeun panalungtikan. Nepi ka manggihan bukti-bukti
arkéologisna. Cék logika, lian ti hukuman Pangéran téh, Kota Sodom nu diwangun
panceg luhureun gurat téktonik, méré kamungkinan ayana lini nu rohaka.
Handapeun Kota Sodom pinuh ku gas métana nu babari kahuru, méré kamungkinan
kajadianana gunung bitu. Hartina, urang bisa manggihan bukti-bukti logisna…”
“Terus anjeun nitah kuring indit
ka Bubat keur néangan bukti-bukti arkéologis? Beurat sigana… ongkoh éta mah
lain pagawéan kuring. Geus réa deuih arkéolog nu mondok moék di Bubat téh…”
“Enya, ngan cék sawatara tulisan
nu ku anjeun dibikeun, Perang Bubat masih kénéh nimbulkeun pro-kontra. Cék ieu
kajadian, cék itu henteu. Ku nu hiji ditembrakkeun, ku nu hiji deui ditutupan.
Bisi jadi lantaran aya pakaitna jeung aib mangsa bihari. Tur anjeun aya di
pihak nu percaya kana éta kajadian…”
“Geus réa buktina…”
“Enya, tina naskah téa, pan? Ka
dituna mah diwawaas. Dipasieup ngarah tragis. Kuring nu geus mulak-malik éta
naskah, bisa waé nepikeun pamadegan. Upamana, kuring nyebutkeun yén saenyana
aya hiji perjurit Pajajaran nu salamet. Manéhna terus nyamur, ngarah teu
kapanggih ku urang Majapait. Anjeun nyaho, naon sababna Diah Pitolaka maéhan
manéh?”
(Diah nangkeup. Tipepereket. “Tos
tilu sasih abdi teu ka kampus, isin… Kumaha skripsi Akang, tos dugi ka mana?
Sing énggal réngsé atuh, Kang…”)
“Kuciwa, tugenah, maténi diri
demi nanjeurkeun Pajajaran…”
“Mun saenyana aya kajadian nu
leuwih tragis, kumaha?”
“Maksud anjeun?”
“Upamana, maténi diri téh lain
saukur kuciwa jeung tugenah, tapi…”
Manéh nulis maké simbul, tapi
kuring nyaho hartina.
(Aya nu ngeclak tina panon Diah.
Kana taktak. “Kang, putusan téh apan kacida pentingna…”)
“Digadabah? Digadabah ku perjurit
Majapahit? Anjeun teu boga hak pikeun méngkolkeun sajarah!”
Késang mimiti renung. Ngaragajag
saawak-awak. Mun aya hareupeun mah hayang sabekbekkeun nonjok Si Collen nu geus
mangtaun-taun jadi sobat chatting.
(Leungeun Diah nyampay dina
taktak. Beuki murubut cai tina panonna. “Akang bisa nyumput sotéh, tapi dina
awak nembrak pisan. Kajeueung, Kang, ladang ngésang peuting mangsa bihari téh.
Tilu sasih abdi teu ka kampus…”)
Collen idel heula sakeudeung.
Siga nu méré lolongkrang keur ngarénghap. Teu lila ngurunyung deui. Lain saukur
ngirim hurup, némbongkeun potrét deuih, ngajeblag dina rohangan chatting.
Potrét hiji perjurit nu samakta ku pakarang.
“Naon maksudna?” cékéng téh,
ngahaja ditulis ku maké hurup ukuran 30 point, sugan manéhna engeuh yén kuring
keur guligah.
(“Énjing nya, Kang. Balaka wé ka
Apa, piraku teu narima…”)
“Rékonstruksi perjurit Pajajaran
nu teuneung ludeung. Meunang ngawawaas ti nu naskah nu ku anjeun dibikeun… Rék
nempo gambar Pitolaka?”
(Diah nginghak kénéh.)
“Teu kudu! Tapi kuring
sapamadegan, yén urang perlu deuih néangan bukti-bukti émpiris keur nyindekkeun
hiji kajadian téh,” bari panon ngulincer ka sabudeureun kamar, néangan barang
sabangsaning patrem. Bedog nu ukur dipaké hiasan ngagawing kénéh dina dingding.
“Bukti émpiris Perang Bubat mah
apan geus aya…”
“Can aya!”
“Tapi hiji waktu bakal aya!”
(Diah ngageblug kana kasur.)
“Énding animasi beunang kuring
téa, cék anjeun kumaha?”
“Alus, alus pisan… tragis…” idel
sababaraha jongjongan.
“Kira-kira kitu meureun nya,
kajadianan téh?”
(Diah ngajerit. Kaméra dina panon
nyokot angle tina cangkéngna kana ubin. Ukur ngarekam sababaraha keclak. Ti
dinya mah terus fade-out.)
Bari ngahégak, ngarérét kana
layar monitor. Collen geus offline.***
Tidak ada komentar:
Posting Komentar