Carpon Wébi Alisan
Teu hayang! Celengkeung deui,
sora handaruan meupeus kakeuheul. Si Mamah nu bisaan ngolo téh. Keur kumaha baé
kaayaan kuring, anjeunna mah bisa ngigelan rasa haté kuring. Siga ayeuna, nu
keur keuheul awahing dipapaksa kudu ngajar. Ari guru téa, euy, lain tukang
nganyam bilik atawa palika. Kasebut guru mah, di lembur kuring, tata-titi basa
matak gumati, réngkak paripolah kudu dialah. Saeutik codéka goréng salilana. Teu
siga garong nu bisa insap tur bisa hirup kumbuh deui sabihara-bihari. Teu
gableg cedo kasebutna ari guru gawé cidra mah, cenah. Siga Kang Mumin ku
kapaksa kudu ingkah sanajan karék sabulan ngajar di SD lembur kuring, teu pira
pédah ngomong “anjing” basa titajong kana batu hareupeun ibu-ibu nu keur
silisiaran. Tuh, maenya teu meunang nyebut “anjing”? Padahal aya
bungkeuleukanana. Teu nyebut innalillahi atawa astagfirulloh sakali mah cik
atuh. Si Entang nu sutan-sétan sapopoé gé taya nu nyaram. Pédah guru nu
ngomongna? Tah! Éta salasahijina alesan kuring teu hayang jadi guru!
Éta gé dipisérab ku urang lembur
mah, malah teu kudu mirun seuneu ogé cipanas keur kopi-kopi waé mah sok
nyampak. Kituna téh diwuwuh beuleum sampeuna. Atuh pabeubeurang mangsa mépés késang,
datang ka imah téh dipapag citiis dina kendi. Kétang, éta gé nu lalagasan.
Pareng solawatan dina peuting jumaah, sakadang guru mah sok diheulakeun
tuangna. Éh, bareng kétang jeung nu mupuhuan du’a. Nu lian mah kapan berekah
kabagéan hulu asin gé.
Si Mamah neuteup. Éta gé pedah
kuring maling teuteup da ti tatadi ngan tungkul baé. Tungkul téh lain siga
bolon nu diwarah ku kolotna, tapi nahan amarah nu méh paburisat. Sajongjongan
mah hayang nakol si Bapa nu teu ngarti kahayang kuring.
“Keur naon atuh sakola
luhur-luhur ari teu kapaké mah?” saurna. Ah! Ari teu kahatéan mah sakola hukum
gé tungtungna mah aya nu jadi tukang ngoméan lédeng. Kacipta mun ku kuring
diomongkeun.
“Hoyongna kumaha atuh Ujang téh?”
Si Mamah mariksa deuih.
Kuring tungkul. Si mamah ngusap
peupeuteuyan dibarung kanyaah nu leleb.
“Hayang di kota? Hah? Rék jadi
naon?” Bapa ngocorkeun deui amarah.
Kuring teu wani némpas mun Bapa
keur norolang. Aya nu nyungkelit gé disidem wé, tara ieuh kaluar. Kasieun
tangtu nyampak mun paréa-réa omong, sieun doraka téa mah, sieun jadi matak mah,
jeung nu deukeut mah sieun digaplok. Kapan teu meunang lin ngalawan kolot mah?
Paguneman téh ngan samet kitu poé
harita mah. Aéh, kamari géto gé sarua, siga nu béak bahan caritaan. Padahal
naon héséna mun ngobrol sual pulitik atawa harega nu nérékél waé. Ari
ngamimitian nyarita téh sok méngkol deui kadinya. Teuing kumaha da si Bapa
bisaan méngparkeun omongan.
Kuring jeung si Bapa barina gé
teu pati deukeut, malah kuring dalit kénéh jeung si Jablay, ucing kameumeut.
Tutas ngobrol, si Mamah sok nyampeurkeun si Bapa, teuing ngomongkeun naon.
Kuring indit ka dapur mawa ucing tuluy ngerem manéh di kamar bari ngabudalkeun
katugenah. Sakapeung mah asa sato nu bisa surti téh, najan méong deui méong
deui ménta parab.
š{›
Panon poé meujeuhna dipaké moyan.
Panyawah ti tadi geus arindit. Paré usum celetu, hamo kaheuleut sapoé ku patani
mah. Keur matak resep nénjo cenah. Nu ngaliwat ka hareupeun imah ukur
pamuda-pamuda pangangguran nu taya gadag. Motor bahro patarik-tarik sora
knalpot, ngagerung ngagebah récétna manuk nu cinutun dina dahan-dahan tangkal.
Hayam bikang nu kokotak waé kasimbeuh kekebul motor. Si belegug téh, mani taya
ras-rasan sora motor téh!
Kuring jongjon nyanghareupan
cikopi, dibaturan udud. Hiji-hijina kaayaan nu matak nyugemakeun haté téh ngan
ieu-ieuna. Lian ti éta mah sangsara!
“Jang, mumuluk heula,” sora si
Mamah.
“Engké wé,” cekeng téh. Leungit
harti ilang dangiang atuh cikopi panas kasilih ku sangu mah!
Sawangan ngahaja dikencar ka alak
paul, nuturkeun haseup roko nu ngelun, tuluy ngagibeg katoél angin hiliwir.
Pikir digendir sina iang ninggalkeun bantal nu pinuh ku dahdir. Nyawang mangsa
nu meureun kaanjang, kabayang sagala rupa nu salila ieu ngan aya dina kahayang.
Meureun teu kudu ngalamun ngahurun balung di dieu. Gawé kapaké, gajih teu jadi
rerewih. Hirup cukup hurip lantip. Beu, kahayang geus nepi ka bulan, ari awak
ngaréngkol gé. Garo-garo teu ateul tungtungna mah.
“Hoyongna kumaha atuh?” Si Mamah
mariksa deui. Udud nu tinggal puntung didedetkeun kana asbak.
“Pokona mah tong jadi guru.
Titik!”
“Naha? Ieuh, kacida mulyana jadi
guru téh. Sugan wé kaangkat atuh darajat kulawarga urang téh.”
Kuring olohok ngadéngé caritaan
si Mamah. Heuheuy, enya kitu? Kuring wani taruhan nu ngangkat darajat mah iwal
ti hiji, duit, dua duit, tilu duit. Jadi guru gé ari balangsak mah tetep wé
ngantay miharep kartu miskin. Mun geus kitu naon bédana jeung tukang ngala
suluh? Atawa purah ditutah-titah? Guru mah hésé néangan lolongkrang niat
curaling. Bati ngajualan buku bari maksa gé ngan cukup maseuhan tikoro, teu
nepi kana beuteung. Maenya digajih leutik tapi élmu dina uteuk nu sakitu
mahalna dimurah-maréh, kacida teuing! Bet éléh ku nu baramaén, ngan modal
dampal leungeun sapoé meunang limapuluh réwu! Pasualanna lain rido atawa
henteu, tapi ajén. Piraku cabé sakintal dibayar lima rébu perak? Peurih!
“Kaangkat kumaha, Mah?” kuring
hayang nyaho sawangan si Mamah.
“Enya, urang téh bakal
dipihormat, moal aya nu ngajejeléh.”
Kuring weléh teu ngarti.
Naha si Mamah tara nongton tipi
kitu, di dayeuh, dina sinétron, jihat nu ditingalikeun tina guru téh belegug,
boloho. Moal lila gé pikiran kitu téh bakal nepi ka lembur. Urang lembur ayeuna
téa hayang sagala kota. Hayang jadi masarakat madani cenah. Hayang katempo teu
kuuleun mun anjang-anjangan ka kota, béh dituna hayang jadi urang kota. Baréto
onaman urang lembur pengkuh kana adatna, ayeuna mah kapan di Baduy gé geus rada
ngota. Komo ieu lembur téh lain Kanékés!
“Teu kahatéan,” ngan sakitu nu
kedal.
“Ih, jalankeun wé heula. Biasa
sabab dipaksa, pan?”
Kuring ukur gideug.
“Atuh naon bédana Ujang jeung si
Entang, si Janu ari kitu mah?”
Har, nya béda atuh! Kuring mah
lulusan Jurnalistik, si Entang jeung si Janu mah ngan semet ngalamot bangku SD.
Écés, pan? Maenya disaruakeun. Capé atuh sakola saluhur-luhur ngan disaruakeun
jeung tukang ngangon.
Padahal kahayang mah teu gedé,
ngan hayang nyiar cabak di kota. Kagok, bubuhan ti leuleutik jauh ti kolot
ayeuna asa salah cagap pédah saimah. Geus biasa ieuh teu disimbutan kanyaah si
Mamah, ditangtayungan raga si Bapa. Ngan nya ari si Bapa mah keukeuh sangkan
kuring cicing di lembur, teuing honéng pédah tiluwelas taun teu saimah, teuing
pédah si Bapa nu umurna tunggang gunung kudu dibaturan. Kuring gé can bisa
nangtukeun léngkah ka hareup mun ulukutek di lembur. Éta gé lain teu hayang,
ngan hawa kota najan pinuh kokotor geus nyaliara.
Mun seug di kota tempat baheula
kuring kuliah aya pagawéan, meureun poé ieu moal aya di dieu, lembur singkur
mandala singkah. Orokaya, geus sabaraha puluh lamaran asup ka
pausahaan-pausahaan hiji gé taya nu nyanggut. Acan kétang, piraku ari euweuh
mah.
Kereteg haté geus masagi rék
bubuara di lembur batur, katambah haté mah aya waé di ditu. Sakumaha heurasna
pamadegan si Bapa, kuring keukeuh kudu nurut kahayang sorangan. Hayang néang
pagawéan ingkig sorangan, capé sorangan, sangkan kuring reueus ku hasil késang
sorangan. Usum kitu ngasupkeun kulawargana ka kantor tempat digawéna? Ningali
bangsa urang kieu ogé mah, enya, meureun. Sukur ari becus, da ninggang teu belulna
matak ngarugikeun batur. Maenya deuih kuring nambahan ngarurucah nagara nu keur
meujeuh sagala samporét?
“Émutan deui nya sing tenget,
nya?” cék si Mamah bari ngusap sirah.
Kuring ngaluarkeun deui roko
sabatang tuluy diseungeut. Nu balawiri ngan barudak SD nu kakara balik ti sakolana.
š{›
MUN ningali deui buku-buku
catetan baheula jaman SD, sok seuri sorangan. Ngumbar lamunan mangsa irung
kacocok lého, beuheung pinuh ku daki, atawa suku nu bonténgeun. Mun nénjo karét
geulang minuhan leungeun, si Bapa sok narik dua siki tuluy dijeprétkeun.
Peureus. Geus kitu bagéan si Mamah nu ngupahan. Kahéman si Mamah nu natrat dina
haté hamo ilang. Tug nepi ka kiwari umur lima likur kanyaahna teu
kendat-kendat. Rajeun pajauh, tapi kanyaah indung ka anak teu unggut kalinduan.
Basa mimiti ninggalkeun si Mamah, harita téh rék sakola di lembur Mang Handi,
si Mamah méh gogoakan semu beurat papisah jeung kuring.
Ceuk si Bapa mah kuring budak
baong. Teuing kumaha patokan si Bapa nu disebut baong téh. Piraku ari gelut
ngabéla ucing nu dibabukan kaasup baong? Atawa ngababuk sirah Mang Sueb ku
panakol kohkol sabab manéhna nyebut si Mamah ungkluk disebut baong? Teuing ah!
Lembur nu baheula éndah kiwari
geus robah. Tatangkalan sisi jalan jeung rupa-rupa sato di leuweung ayeuna mah
tinggal waasna. Geus taya paninggaran nu baheula disebut jawara kahot, taya
huma nu cenah tatanén pituin sélér urang. Matak teu betah.
Pon kitu pikiran urang lembur
ayeuna geus robah. Aya mangpaatna éta gé, tapi teu saeutik mudaratna. Pola
pikir nu atah, kagok, kota henteu lembur geus teu merenah. Sagala rupa nu
dipaké sapopoé, ayeuna mah kudu ngota. Ti mimiti kadaharan nepi ka baju nu
nyangsang na awak. Leuheung mun kabedag, da loba nu bébéakan sagala dijual.
Keur kuring, ah, kop téh teuing!
Nu matak keukeuh hayang di kota téh kieu. Di lembur gé pikiranana mah hayang
dayeuh, naon héséna sakalian cicing di kota!
Hiji poé kuring digeroan ku si
Bapa.
“Diuk. Ayeuna mah pamungkas wé ti
bapa mah. Kahayang nu sabenerna kumaha Ujang téh? Teu betah cicing di lembur
sorangan?” sidik si Bapa téh apaleun, na maké tatanya.
“Pasualanana sanés betah teu
betah, Pa. Tapi, bisa sareng teu bisana. Naon atuh palajaran nu pantes
diajarkeun ku abdi? Da mun di sakola diajarkeun jadi wartawan, mangga téh
teuing. Kapanan teu aya…”
“Éta mah bisa diusahakeun,” si
Bapa motong, “Loba ieuh guru nu ngajar lain palajaran nu disuprih keur
kuliahna.”
“Tah éta, Pa,” kuring
ngawani-wanikeun manéh, “Nu matak kualitas atikan di urang kacida tinggaleunana
téh, éta salah sahijina. Seueur guru nu ngajar palajaran bari manéhna sorangan
teu pati apal kana palajaranana. Enya gé tiasa bari dijalankeun, ngan tangtos
moal timus upami sangu mah.”
“Nyaho ti mana manéh? Geuning
loba nu junun?” pasemon si Bapa semu ambek.
“Enya pan sanggem Ujang gé
seueur, henteu ari sadayana mah. Da seueur nu junun alatan kulawarga atanapi
lingkunganna, sanés ti sakolana. Sakola di urang mah seueur ogé nu nganggap
sakadar butuh salambar kertas kanggo ngalamar. Éta gé teu lepat, da ahirna mah
éta nu dijugjug. Mung margi teu timus téa janten di urang mah kualitas pagawé
téh angger wé kitu. Bapa gé uninga panginten cék berita bangsa urang mah
tinggaleun utamana dina kaélmuan.” asa kaasupan jurig kuring nyarita kitu.
“Éta mah lain salah guru atuh,
budakna wé nu teu ngarti.”
Kuring ngarénghap panjang.
“Tiasa waé. Ku naon atuh budakna
teu ngarti? Kapan tiasa waé alatan guruna nu teu masagi élmuna atanapi cara
ngadugikeunana nu lepat…”
“Maneh téh nyalahkeun guru-guru
manéh atuh kitu mah?”
Gunem catur geus rada ngalantur.
Tapi si Bapa siga nu panasaran pédah kuring (kakara) nyarita siga kitu. Teuing
nyoba atawa mémang si Bapa keukeuh kana kapalayna.
“Henteu. Malah Ujang mah untung
tiasa sakola dugi ka paguron luhur. Éta téh kumargi kapungkur dijurung ku
guru-guru, dugi ka Ujang maksa ka bapa Ujang kudu kuliah. Tapi si Entang nu
baheula sok juara kelas geuning semet kelas opat. Teu kedah madungdengkeun
pasualan ékonomi da abdi mah yakin sabenerna masarakat urang mampuh nyakolakeun
anakna dugi ka SMA waé mah. Mung kasadaran nu janten pasualan. Upami dicukcruk
galurna mah panginten alatan teu merenah diajarna.” kagok asong kuring
cacarita. Keun baé teu nyambung gé, nu penting mah hayang mudalkeun eusi haté.
“Geus. Karep manéh wé ayeuna
mah.”
Ti harita si Bapa tara tatanya
perkara éta. Tara nanya kétang, ari teu penting-penting teuing mah. Taya
basa-basi nu ilahar. Enya gé teu pikalucueun, ayeuna mah geus taya bojég.
Jungkrang asa beuki longkéwang antara kuring jeung si Bapa, kakaitan budak
jeung nu jadi bapana meh teu karasa aya. Ngan si Mamah nu angger téh.
Haté ngarasa simpé ayeuna mah.
Simpé kanyaah, simpé paliré ti si Bapa utamana. Kaayaan di imah teu béda jeung
lembur nu kakara didatangan. Cagap asa beuki salah, sakalieun paadu teuteup jeung si Bapa sok
langsung ngabalieur. Sabenerna si Mamah apal, ngan teu wasa mudalkeun
kekecapan ka si Bapa nu pamadeganana geus ngagurat batu.
Ayeuna kuring sok nyorangan di
kamar atawa di Cisawér, wahangan tempat pangulinan baheula. Indit isuk balik
soré, teu sirikna pagawé kantor. Mun kongang mah sajungjungeun hayang ingkah
harita ogé ti lembur, ngan orokaya kapanan keur udud sapopoé ogé sok nyocéng
tina bungkus roko si Bapa. Bet kapikiran teu hayang digawé ayeuna mah, geus
horéam mikiran itu-ieu jeung sangeuk ungkag-ingkig.
Ningali polah kuring nu kitu, si
Mamah sok ngangluh. Lingsem pedah anakna nu sarjana teu baranggawé. Éra ku tatangga
majar anak nu pangdipikanyaahna nepi ka poé ieu can bisa makaya dirina
sorangan. Beu, sugan téh lulus kuliah bakal pitingtrimeun. Horéng pasualan
kahirupan nu sabenerna kakara dimimitian.
***
“BARUDAK, eusian LKS-na. Bapa aya
rapat di kantor dinas.” kuring mérésan buku nu patulayah dina méja. Sanggeus
rada jauh ti kelas, hawar-hawar kadéngé barudak sarurak.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar